Kärlek

Tog denna från internet någonstans..

Inläggav Christian » tis 15 nov, 2005 12:52

Det är många som är på "jakt" efter den stora kärleken både på nätet och i det verkligen livet.
När det är så många kan man ju spontant tycka att det inte borde vara så svårt att träffa någon som man passar med.
Men där kommer synen på vad kärlek är in.



Alla har olika syn på vad kärlek är och det man bör komma underfund med innan man letar efter en partner är vad kärlek är för just sig själv. Det finns inget rätt eller fel på frågan "Vad är kärlek?". Det finns lika många definitioner som det finns människor, även om många kanske har samma syn på vad kärlek är.

När det kommer till att träffa en partner så underlättar det en hel del om du och killen/tjejen har samma syn på vad kärlek är. Ni kanske inte har exakt samma definition, men de liknar varandra.
Ni kanske undrar vad jag menar med min fråga "vad är kärlek?"
Jag ska berätta vad kärlek är för mig så kanske ni förstår mer.
För mig är kärlek först och främst fem viktiga ord: Förståelse, ärlighet, tillit, trygghet, respekt och empati.
Sedan gäller det ju även att man har känslor för varandra.

Det är här synen på kärlek kommer in i bilden.
Måna blir förälskade enbart i det yttre, många blir förälskade i en personlighet enbart (oftast de som träffas på internet och sedan pratar i telefon), sedan finns det de som blir rent attraherade och inleder en relation med att ha sex med en kille/tjej m fl.

Inget av dem är rätt eller fel, alla har olika syn på kärlek. Sedan kan man ju tycka att några av sätten låter fel.

En person som har min syn på kärlek (när man älskar en person så är den snygg hur den än ser ut, kärlek är först och främst fem viktiga ord: förståelse, ärlighet, tillit, respekt och empati mm) så kan man inte för sitt liv förstå hur man kan gå efter utsidan på en person när det gäller träffa en partner.
Hur ofta har man inte hört "du är söt och jättego, men du är för tjock för min smak" eller dylikt?

Sedan har jag även märkt att det finns personer (oftast killar) som säger att de älskar sin tjej fast de inte menar det. T ex älskar man sin partner, så ljuger man inte för den, sviker den inte och man är inte otrogen.

Det är där en annan viktig aspekt på partnerval kommer in. Vad har du för syfte med att gå in i ett förhållande?

Spontant vill man ju säga att det är kärlek som alla har som syfte, men se på alla tjejer/killar som mår dåligt för att deras partner svikit, varit otrogen med mer.
Jag skulle aldrig gå in i ett förhållande om jag verkligen inte älskade tjejen i fråga, men tyvärr så finns det alltför många som har annat syfte. Det syftet kan vara allt från trygghet till sex..



En fälla som jag vill varna för är det att har man varit singel länge och nästan börjar ge upp hoppet om att träffa någon, så blir man lätt kär i kärleken. Det vill säga: Får man reda på att en person är kär i en så blir det lätt att man blir kär i den med….just BARA för att den är kär i en. Nu menar jag inte att det är så för alla, men risken finns…

Sedan är det inte det lättaste att veta om det när man är mitt i det. Det är först efter som man vet om det. Jag älskade inte mitt ex som jag trodde, utan var kär i kärleken, men det varade i lite mer än ett år i alla fall…..



Hur vet jag att min partner är den rätta/rätte?

Det finns ingen garanti på att sin partner är den rätte/rätta, men om man har min syn på kärlek finns det vissa saker som man kan känna efter.



Det första man kan tänka på är HUR du kan prata med din partner, om ni kan prata om precis ALLT och att du känner FÖRSTÅELSE från din partner.



Din partner ska vara din bästa kompis genom hela livet….



En annan sak som jag och min älskling kom att tänka på var det där med sexbiten…

Många tjejer går ju med på saker de inte riktigt vill, eller får aldrig eller sällan orgasm.

Hur ofta råkar en tjej inte ut för att ha sex med sin kille fast hon inte är fuktig?

Det är ju ett tecken på att det inte är riktigt som det ska.

I ett sådant förhållande där killen vill ha sex utan att tjejen är riktigt het kan man börja fundera över om han har en tjej för sex skull och inte för att han älskar henne.

Älskar man någon så vill man ju att den andre ska ha det skönt och inte ligga och lida bara för att man själv ska ha det skönt.

I ett förhållande där killen inte tänker på att tjejen ska få orgasm eller om tjejen inte är tillräckligt het innan sex kanske man ska fundera över om man verkligen har kärlek…

Man är ju två om att ha sex…

Sex är något av det finaste man kan dela med sin älskling och det är heller inget man kan fråga om direkt. Det sker då det sker då båda är redo för det.

Ska man kort sagt ge några tips om hur du ska träffa din partner kan man säga:

1. Fråga dig själv vad kärlek är för dig, det är först när du kan sätta ord på hur du ser på kärlek som du kan känna igen den när du träffar den.
2. Blir du intresserad av en tjej/kille, känn efter om det är ren attraktion kroppsligen eller om det är attraktion av det inre.
3. Prata med killen/tjejen om vad den har för syn på kärlek
4. Var ALLTID ärlig om dig själv, är det en kille/tjej som inte uppskattar dig för den pärla du är så är den inte värd din kärlek heller.

5. LETA INTE EFTER KÄRLEKEN! Du träffar den rätta/rätte varken du vill eller ej…

Kommentarer
Postat av: Erika - 18 år - Miliam & Miltons mamma <3

Sv: Ja vad säger han om det han gjorde?? För jag antar att det är det som är det stora problemet, alltså det han gjort?

2010-03-30 @ 11:59:53
URL: http://eriikabjoorkman.blogg.se/
Postat av: A

bra skrivet!

2010-03-30 @ 12:11:04
URL: http://annnaaah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0