Låt inte svartsjukan förstöra ditt förhållande

1. Acceptera problemet. Du måste inse att du är svartsjuk och att det är ett hinder i din relation för att kunna göra något åt det. 2. Påminn dig om en situation där du varit svartsjuk. 3. Se det irrationella i situationen. Finn alternativa, bättre handlingar, som att berätta att du känt dig svartsjuk i stället för att förhöra din partner. 4. Identifiera det hot du kände i situationen. Vad fruktade du mest? Antag att det skulle ha inträffat, som att han varit med en annan kvinna. 5. Analysera varifrån hotet kom. Var det ifrån de "bevis" du hade, eller dina egna tankar? 6. Fråga dig själv: Var dina slutsater om din partners beteende logiska och baserade på fakta? Bevisa för dig själv att så inte var fallet. 7. Sätt konsekvenserna av att han/hon eventuellt haft en affär i proportion. Förmodligen hade du blivit sårad, men det hade inte förstört ditt liv. 8. Agera i enlighet med dina realistiska perspektiv. Kontrollera inte din partner - för en dialog i stället. 9. Analysera åter det som du känt dig hotad av. Förmodligen kan du nu se hotet mer objektivt och med realistiska ögon. Få känslor är så förödande för en relation som svartsjuka. Hälsa har 9-stegsmodellen som kan råda bot på problemet. Du och din partner är på fest. En främmande person bjuder upp dig till dans och du tackar ja. Din partner ser det. Scenariot slutar med korsförhör och tårar. Ogrundad svartsjuka är ett gift som inte hör hemma i en sund relation. Ändå är det vanligt förekommande. - Kontrollerandet av den andre kan gå så långt att relationen spricker, säger Hälsas psykolog Kerstin Hellström. Svartsjuka handlar i grund och botten om rädsla för att bli ratad. Att inte få uppmärksamhet eller att förlora ensamrätten till sin partner är vanliga orsaker. Den avundsjuke upplever andra män eller kvinnor som ett hot och söker ofta "bevis" på att partnern har varit ute och vänstrat. Irrationell svartsjuka ohälsosam - Den som är svartsjuk går gärna omkring och tänker att "ingen ska lura mig". Att bli lämnad är det mest förnedrande som finns, säger Kerstin Hellström. - Problemet kan ta otroliga former. Jag har haft klienter som exempelvis har förbjudit sin partner att tala med andra under dagen och sedan kollat med långa förhör att den andre inte gjort något otillåtet. Svartsjuka kan vara både befogad och obefogad. Det som skiljer "ohälsosam" svartsjuka från normal är först och främst sammanhanget, om det finns någon egentlig grund för den. Irrationell avundsjuka präglas ofta av dålig självkänsla hos den svartsjuke, en negativ framtidstro ("vi har ingen framtid tillsammans"), ett kontrollerande beteende eller föreställningar hos den svartsjuke om att flickvännen/pojkvännen har tappat respekt eller attraktion. Skam, skuldkänslor och depressioner kan också vara inblandade. Man kan behandla sig själv Det finns forskning som tyder på att män och kvinnor är svartsjuka på olika sätt. Kvinnornas skräckscenario är ofta att han är emotionellt intresserad av en annan kvinna, medan mannen framför allt fruktar ett sexuellt umgänge mellan partnern och en tredje person. Oavsett hur svartsjukan yttrar sig kan man jobba med den själv, såvida det inte rör sig om ett sjukdomstillstånd. I så fall bör man förstås söka hjälp hos terapeut eller läkare. Viktigast är annars att ifrågasätta sina känslor och sitt beteende. - Man bör ställa sig frågan: Varför är den här personen tillsammans med mig om hon eller han inte själv vill? Vad behöver jag mer för bevis på att han/hon verkligen älskar mig? - Gör man inte det är risken stor att partnern till slut tröttnar, säger Kerstin Hellström. "Han låter mig inte träffa mina vänner" Susanne är 28 år och bosatt i Stockholm. Hon är en vanlig kvinna, bortsett från att hon saknar socialt liv. Hon träffar inte ens sina syskon. Orsak: hennes svartsjuke sambo. De träffades för ett år sedan. Först gick allting bra, men efter en tid uppdagades vad som skulle bli parets stora sorg och bekymmer: Kenneths svartsjuka. - Jag kunde inte träffa kompisar längre. Gick jag ut och hade kul trodde Kenneth att jag värdesatte mina vänner mer än honom, berättar hon. Numera umgås Susanne inte med någon annan än sin sambo. Hon kan inte ens hälsa på sina syskon. Hon säger att ensamheten är tärande, att den gröper ur henne inombords. - Jag blir knäpp av att sitta här. Jag är en social person av naturen. Jag har inga andra avsikter än att umgås, säger hon. Trots det hävdar Susanne att hon fortfarande älskar sin sambo. Hon vägrar ge upp. Kenneth är medveten om sitt beteende, men kan inte förklara det. - Vi har beslutat att försöka göra något, gå i terapi eller så. Jag ger mig inte i första taget, säger hon. Kerstin Hellströms kommentar - Susanne är med om en konsekvens av svartsjuka: att man bryter helt med omgivningen för att slippa konfrontation. I en relation är det sämsta man kan göra att anpassa sig så mycket att det får negativ inverkan på ens eget liv. Hon måste kräva att han ändrar sig, att de söker hjälp hos en familjerådgivare eller psykolog.

Kommentarer
Postat av: Karlline

Excellent site. It was pleasant to me.

2011-11-21 @ 17:59:48
URL: http://karlline.blog16.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0